יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

אלו חיות כדאי לגדל בבית עם ילדים? המדריך המלא

הילדים דורשים כלב, איגואנה או שרקן? לא כל בעל חיים מתאים לגידול בבית עם ילדים. הווטרינר ד"ר רפי קישון מפרט

1. כלב
אין ספק שהכלב (והחתול) הוא חיית המחמד האהובה והמוצלחת ביותר. הכלב בוית על ידי האדם הקדמון לפני כ-20 אלף שנה, ומאז הוא חברו הטוב של האדם, העוזר לו במטלות רבות, מגן עליו ומשמש לו חבר ובן משפחה.
יתרונות: הוא מעניק חום ואהבה, מלמד ילדים להיות אחראים וקשובים ובכך תורם לבריאותם הנפשית. הוא תורם גם לבריאות הגופנית של הילד – ילדים שגדלו עם כלב וחתול סובלים פחות מאלרגיות ומאסתמה.
חסרונות: צריך לטייל עם הכלב שלוש-ארבע פעמים ביום ולהשקיע בסירוק ובטיפוח הפרווה.
בשורה התחתונה: לאימוץ כלב יתרונות רבים, אך אימוץ הוא אינו דבר שיש להקל בו ראש. מדובר בחיים! אם החלטתם לאמץ כלב – התחייבתם לטפל בו עד הסוף, ל-10-18 שנים הבאות!


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


2. חתול
החתול בוית במצרים לפני כ-7,000 שנה וחי עם בני האדם בהרמוניה וחברות. תפקידו הראשון היה לשמור על בני האדם, מזונם ורכושם מפני עכברים וחולדות. אף שהוא שומר על עצמאות מסוימת, החתול אוהב את חברת בני האדם והם אוהבים אותו.
יתרונות: החתול תורם לרוגע ולשלווה – ליטוף פרוותו והצפייה בו משרים שלווה ותחושה חיובית. גם ילדים יכולים לשחק עם החתול וליהנות מחברתו.
חסרונות: צריך לנקות את שירותי החתול ויש מעט אנשים בעלי אלרגיה לחתולים.
בשורה התחתונה: חתולים הם חיות נוחות וקלות – לא צריך לטייל איתם, הם שומרים על ניקיון עצמי כל הזמן ולא מצריכים בהכרח ציוד יקר.

3. ארנבון
הארנבון הוא חיה חמודה בעלת פרווה רכה ונעימה לליטוף. עדות ראשונה להימצאותם של ארנבים במשק האנושי נמצאה עוד לפני כ-4,000 שנה! הארנב הוא מכרסם ממחלקת היונקים וקיימים יותר מ-40 גזעים שונים.
יתרונות: הארנב חביב ואינו תוקפני, לא מייצר לכלוך בבית ולא יוצר יותר מדי עבודה.
חסרונות: הקשר איתו פחות אינטנסיבי וקרוב כמו עם הכלב והחתול, וקשה יותר לילדים להתחבר אליו רגשית.
בשורה התחתונה: הארנבונים הם חיות מחמד מקסימות, אך צריך להבין שלמרות גודלם, גם הם מביאים איתם אחריות.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

4. שרקן
מקורם של השרקנים בהרי האנדים בפרו. הכובשים הספרדים שהגיעו לפרו במאה ה-16 התלהבו מהמכרסמים הפרוותיים נוחי המזג והביאו אותם עימם לאירופה לגדלם כחיות מחמד. בעברית נהגו לכנותם "חזירי ים", אף על פי שאין להם קשר לא לחזיר ולא לים… השם שרקן ניתן להם על שום הקולות שהם משמיעים בעת התרגשות.
יתרונות: השרקנים קטני ממדים וניחנים, בדרך כלל, באופי נוח וכנוע. לילדים קל ללטפם ולהחזיקם ופוטנציאל "הסכנה" נמוך. מחקרים הראו שליטוף בעל חיים פרוותי משרה נינוחות ורוגע על ילדים, כולל ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
חסרונות: לעתים קשה להיקשר אליהם לעומת כלב או חתול. במקרה כזה קשה לשכנע את הילד לטפל בהם כמו שצריך.
בשורה התחתונה: פשרה מצוינת בין ילדים שרוצים חיית מחמד להורים שלא מעוניינים בהוצאה גדולה או במאמץ.

5. אוגר
האוגרים הם יונקים המשתייכים לסדרת המכרסמים, המונה יותר מ-500 מינים. האוגרים קיבלו את שמם עקב נטייתם לאגור אוכל בכיסי הלחיים שלהם.
יתרונות: אינו תופס הרבה מקום, ומלבד הוצאות הקנייה הראשונית, אינו צורך הוצאה כספית גדולה. הטיפול קל וגם ילדים יכולים לבצעו.
חסרונות: חי רק שנתיים-שלוש, לעתים אינו מסתדר עם אוגרים אחרים.
בשורה התחתונה: האוגר הוא יונק, מכרסם קטן, שאינו חי בחברה. כדאי לקחת אוגר סיבירי שהוא חברותי יותר, ויש לשמור על כללי גידול.

6. חמוס
יונק טורף מוארך במבנה גופו, זריז ומהיר, שובב וסקרן – מתאים רק למבינים בתחום.
יתרונות: יצור מעניין ומקסים.
חסרונות: בעל ריח גוף חזק, ברחן ודורש המון תשומת לב.
בשורה התחתונה: חמוסים הם חיית מחמד אידיאלית עבור אנשים שיש להם זמן ונטייה להבנה וקשר טוב עם בעלי חיים. חמוסים הם באופן טבעי שקטים, ידידותיים, סקרנים, אינטליגנטיים וחברותיים. בנקודות מסוימות ביום הם גם פעילים מאוד ועלולים לגרום צרות. האינטליגנציה שלהם הופכת אותם לבני לוויה מעניינים והם יכולים לשעשע את עצמם כשאתם לא בסביבה.

7. תוכים וציפורים
יש מגוון גדול של גדלים וסוגים – חשוב לקנות רק ציפור מוחתמת הרגילה לבני אדם ואינה חוששת מחברתם.
יתרונות: אינם תופסים מקום רב, משמיעים קולות ציוץ נעימים ולעתים מחקים קולות.
חסרונות: קצת פחות נעים לראות ציפור בכלוב, לעתים הרעש מפריע, והקשר פחות אינטנסיבי מאשר עם כלב וחתול.
בשורה התחתונה: אם אתם מרגישים שציפורים הן התשובה שלכם לחיות מחמד, ואם עדיין אין לכם ניסיון בגידול ציפורים בבית, עליכם לשקול כמה דברים לפני שאתם בוחרים במין הציפור שאתם הולכים לאמץ.

8. דגים
דגים הם המחלקה הגדולה ביותר מבין המתירניים: יש יותר מינים של דגים מאשר מיני עופות, יונקים וזוחלים גם יחד! דגים הם מחלקה מגוונת ביותר וגם מעניינת מאוד. דגים כמובן חיים במים. יש שני סוגי דגים שמעניינים אותנו, והם דגי מים מלוחים ודגי מים מתוקים. גידול דגי מים מלוחים קשה במידה ניכרת מגידול דגי מים מתוקים משום שנדרש ציוד לשמירה על ריכוז המלח במים.
יתרונות: הגידול מלמד לשמור על האיזון הטבעי בין כל מרכיבי האקווריום, והם אינם מרעישים או מלכלכים.
חסרונות: דורש טיפול, הקשר עם הדגים הוא לא אישי וקרוב.
בשורה התחתונה: יש מגוון דגים וגדלים של האקווריום – אני רואה יתרון רק באקווריום המצויד היטב ומבטיח חיים בריאים לדגים, כולל מקומות מסתור וצמחייה טבעית.

9. איגואנה
האיגואנה הירוקה, או בשמה הלועזיIguana Iguana , היא לטאה המגיעה אלינו מדרום אמריקה. זו הלטאה הפופולרית ביותר כיום כחיית מחמד, ויותר ויותר אנשים נכבשים בקסמה.
יתרונות: שקטה.
חסרונות: הקשר עם האדם לא קרוב ואישי.
בשורה התחתונה: לטאה שיכולה להגיע לגודל מרשים – צריך להאכיל אותה במזון משולב מהצמח ומהחי, צריך לתת לה תנאים נוחים כדי לגדול ולשגשג.

ד"ר רפי קישון
ד"ר רפי קישון

10. נחש
נחשים הם זוחלים נעדרי גפיים. בטבע הם מהווים חלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית ואחראים בעיקר להדברה טבעית של מזיקים שונים כדוגמת חולדות ועכברים. עורם של נחשים הוא מעטה קשקשים העשוי כולו מחומר קרני, שאותו הם משילים כמה פעמים במהלך חייהם. מתאים רק למביני עניין ולמי שנמשך לתחום.
יתרונות: חיה שקטה, נוחה ומעניינת.
חסרונות: בעת חוסר תשומת לב, הנחש יכול לברוח וליצור בהלה. הנחש דורש טיפול ייחודי.
בשורה התחתונה: הנחשים שניתן לגדל אלה נחשים שאינם ארסיים כמובן, וקיימים במגוון גדלים ומינים. בתור בעל דם קר הפעילות של הנחש אטית והוא נמצא זמן רב במצב מנוחה וחוסר תנועה.


אפליקציה חדשה הופכת לביתם של כל חובבי החיות
Petnutz היא אפליקציית שירותים חברתית ראשונה מסוגה עבור קהילת חיות המחמד המחברת בין כל השירותים הקיימים ובין בעלי חיות מחמד בOne Stop Shop-.

האפליקציה עוצבה באופן ייחודי כדי לתת מענה מלא לצורכיהם של כלל חברי קהילת חיות המחמד – בעלי עסקים, נותני שירות, וטרינרים, בעלי חיות המחמד וכמובן משפחת החיות עצמה. שלא כמו האפליקציות הקיימות בשוק, Petnutz היא אפליקציה המבוססת על מודל כלכלי בעל פוטנציאל גדול הנותן מענה מקיף, פרטני ונגיש לכל צורכי הקהילה ומשלב באופן אינטגרלי קנייה מקוונת בפעילות האתר.

האפליקציה מרכזת תחת קורת גג אחת מגוון עצום של אפשרויות ושירותים, ביניהם סימון ומיפוי מקומות רלוונטיים לכלבים ולבעליהם כולל פידבקים והמלצות עליהם, ויקיpetיה, צ'אטים חיים עם אנשי מקצוע, מיפוי של פארקים ידידותיים לבעלי חיים, רשת חברתית לבעלי חיות מחמד, הקמת עסקים און-ליין, שירות וטרינרי עד הבית ועוד.

ד"ר רפי קישון הוא וטרינר הבית של אפליקציית בעלי החיים Petnutz ומרצה רב-תחומי.

עוד בנושא:
האם חתולים מסוכנים לתינוקות?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180