יו יו 2018 גדול
[ssba]
תוכן מקודם

איך תדעו אם לתינוק חם או קר? כך תעברו את החורף בשלום

מתנה מיוחדת לנשים בחופשת לידה. למידע נוסף לחצי כאן!


איך לחמם את החדר בחורף? האם יתכן שאנחנו מחממים יותר מדי? ומה הסכנות בכך? דר' אבנר גורן, מומחה לרפואת תינוקות וילדים עם ההסבר המלא. (וגם: הטבה בלעדית בסוף הכתבה)

השבוע התחיל החורף באופן רשמי, ובהתאם אנחנו מוצאים את עצמינו עוטים שכבות ביגוד על מנת להתמודד עם הקור. יחד עם זאת, כשהשמש יוצאת לבסוף אנו פושטים את העודפים. האם אנו יודעים להתאים את הביגוד והכיסויים גם לקטנטנים?

כאבא וכמנכ"ל חברת איירנטרס יצרנית מזרן הרשת, Numu, אני מתמודד עם השאלה האם קר לו או לה מיד עם בוא החורף. כולכם בוודאי מכירים את הסיטואציה שבה מתכנסת קבוצת אנשים בחדר אחד, כשחלקם מבקש לפתוח חלון/מזגן כי חם, ואחרים מבקשים בדיוק את ההפך כי קר, ולחלק בכלל נעים. כולכם בוודאי גם מכירים את הסיטואציה הזו: תינוק בן כמה חודשים – מכוסה בעודף שכבות, בחדר מחומם מאוד מצליח במאמץ רב להפשיל ולהוריד מעליו את השמיכה העבה. מיד מגיע הורה מודאג ומכסה אותו בשנית.

אז האם תחושת קור וחום זהה אצל כולנו? מתברר שלא. חבר שלקח את בני משפחתו לטיול קמפינג בנורבגיה הקרה סיפר לי שהוא רכש שקי שינה בחנות מקומית ובתווית שהוצמדה לשקי השינה היה כתוב: עד מינוס 2 מעלות לנשים, ועד מינוס 7 מעלות לגברים. האם יתכן מצב שאימא שקר לה תעטוף ותכסה את בנה התינוק (זכר) מעבר לנדרש? כנראה שכן!

על פי משרד הבריאות, טמפרטורת החדר המומלצת בכל עונות השנה היא בין 21 ל-23 מעלות. בזמן אמבטיה עד 25 מעלות. להפתעתינו, הטמפרטורה המומלצת במדינות רבות באירופה (שם, כידוע, קר הרבה יותר) היא בין 16 ל-20 מעלות.


מיוחד לגולשות MamaLeidig:
מזרני Numu ב-100 ש"ח הנחה (599 ש"ח במקום 700 ש"ח. בתוקף עד ה-31.12.2015) וסדין משלים מתנה! לרכישה לחצו כאן. לשאלות ופרטים נוספים: 052-8087488 (שלמה)

 


 

רוב השאלות ששירות הלקוחות שלנו מקבלים מדי יום לגבי הקור מגיעות מהורים באזור החוף והשפלה. נדיר ששאלה זו נשאלת על ידי הורים מצפון הארץ או בירושלים (למרות שכמות המזרונים שנרכשים באזורים אלו כמעט זהה לאזור המרכז). ההשערה שלנו היא שבאזורי הצפון וירושלים קר בחורף גם בימי שמש, ועל כן מערכות חימום הבית פועלות מתחילת החורף ברציפות עד סופו (משוב זהה קיבלנו מלקחותינו באנגליה הקרה והרחוקה). באזורי החוף והשפלה תנודות מזג האוויר, העובדה שלא מחממים ברציפות ובידוד הבתים התואם יוצרים את הדילמה של קר או חם.

המלצותינו:
1. לשמור על טמפרטורה סבירה של 23 עד 24 מעלות.
2. לא למקם את המיטה מתחת לחלון או צמוד לקיר חיצוני.
3. לא למקם רדיאטור באזור ראש התינוק, ולמדוד את טמפרטורת החדר בסמוך למיטת התינוק ובגובה המזרן.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

בארצות הברית יש המלצה גורפת להימנע מכיסוי בשמיכה בכלל, (להלביש כראוי ובהתאם) ובאירופה השימוש בשק שינה המתלבש כמו חולצה/ גופיה על התינוק נפוץ ומקובל.  בארץ, לרוב נראה תינוק בין יומו במיטה או בעגלה מכוסה עד לראשו בשמיכה ענקית וכבדה. מצב זה אינו רצוי או ומומלץ, ואף מסוכן. במקרה בו תינוק נמצא בחדר מחומם, עטוף שכבות, ומכוסה שמיכה עבה (מזרוני הספוג חייבים להיות עטופים בשכבה אוטמת – ניילון) נוצר מצב שלחום התינוק אין לאן להתנדף והוא מואץ כלפי מעלה ומסכן את חייו. רוב מיקרי המוות בעריסה מתרחשים בחורף, ולהערכת הרופאים, חלקם הגדול נובע מחימום יתר של התינוק.


שלמה עבאדי מנכ"ל חברת מזרוני Numu מראיין את דר אבנר גורן

אז איך נדע האם לתינוק חם או קר? פנינו לעזרת דר' אבנר גורן, מומחה לרפואת תינוקות וילדים, ומנהל מחלקת המיון של קופת החולים מכבי, וידידי ושותפי לדרך מזה כ10 שנים, ומי שהוביל צוות רפואי מכובד בסדרת מחקרים ובדיקות במזרן הרשת לטובת שיפור בטיחות ובריאות סביבת השינה של התינוקות.

דר' האם לתינוק קר או חם?
"תינוקות בשנה הראשונה לחייהם, ובמיוחד בחודשים הראשונים, רגישים יותר לחום הסביבה עקב שטח גוף יחסית גדול מחד, ויכולת מוגבלת להתמודד עם עומסי קור וחום מאידך.

"לפי המלצות משרד הבריאות חום גוף תקין לתינוק במדידה אקסילארית (מתחת לבית השחי) הוא 36.3-37.8°. כאשר חום גופו של תינוק עולה מעל ל – 37.8° יש להיוועץ ברופא. אם התינוק מתקשה לשמור על חום גופו והחום מתחיל לרדת בין 36-36.3°, יש לחמם אותו ולוודא שחום גופו עולה. ניתן להוסיף שכבת ביגוד וכובע, אך זה כשלעצמו אינו מספק, וחשוב לחמם את סביבת התינוק על-ידי מקור חום חיצוני ולהוסיף חיבוק קרוב והחזקה בקרבת תנור. רצוי לחזור ולמדוד חום עד אשר חום גופו של התינוק מגיע לנורמה: 36.3-37.5°.

"סימנים מוקדמים לפגיעות קור בקרב תינוקות: חום גוף נמוך מ-36°, העלול להתבטא באדישות, בכי חלש, עור פנים אדמדם או חיוור כחלחל, תגובה איטית, נמנום, סירוב לאכול, אי שקט. בעת הופעת אחד מהסימנים, יש להיוועץ ברופא.

"אבל לא לשכוח – קיימת נטייה של הורים לחימום יתר של התינוק לעומת קירורו. תינוקות מאבדים חלק ניכר מחום גופם לסביבה דרך ראשם ופניהם, במיוחד כשיתר אברי הגוף מכוסים. בנוסף, מחקרים רבים הוכיחו שהורים מגיבים למחלות חום אצל תינוקות על ידי הלבשה וכיסוי יתר – הרגל המסכן תינוקות! וכך גורמים לחימום יתר של חום הגוף, העלול לגרום נזקים. הסימנים של חימום יתר כוללים עור פנים וגוף אדום וחם, הזעה, אדישות או איריטביליות, לעיתים נמנום יתר, ירידה בתאבון וכמובן, חום גוף גבוה.

"ולכן – ראשית יש לזכור שלבוש מהווה בידוד ושמירה על חום הגוף. סוג הלבוש לתינוק יותאם למזג האוויר: בחודשי החורף יש להלבישו בשתי שכבות עם שרוול ארוך ומכנס עם רגליות. יש לכסות את התינוק בשמיכה עם מילוי דק, סינתטי או שמיכת פליז. בקיץ רצוי להלביש בגדים קלים ואווריריים (שתי גופיות ומכנס עם רגליות עד גיל חודש-חודשיים, לפי סימנים שהתינוק מראה על נוחות/ אי-נוחות). יש תמיד להשתמש בהיגיון, ולהיות ערניים לצורך בשינוי הביגוד והחימום הסביבתי. ניתן לחמם את סביבת התינוק על-ידי רדיאטור או מזגן. לצינון החדר: מזגן או מאוורר (לוודא שהמאוורר לא יופעל ישירות מעל התינוק). בעת חימום החדר מומלץ להשאיר פתח חלון לאוורור, על מנת למנוע התייבשות. בתקופת החורף רצוי להוציא את התינוק מחדרו לפחות פעם ביום ולאוורר את החדר. לשמירה על לחות באוויר, ניתן להניח קערית מלאה במים".

baby-228424_1920
צילום: pixabay

כיצד אם כן נבחין אם לתינוק קר או חם?
"על מנת לאמוד היטב את חום גופו האמיתי של התינוק רצוי לחוש אותו באזורים מרכזיים של הגוף כגון הבטן ובית החזה. כפות הידיים והרגליים וכן השפתיים מושפעים מאוד מהטמפרטורה החיצונית (ולעיתים ממצבים אחרים כגון מצב של התייבשות) ולכן אינם מהווים מקור טוב להערכת חום הגוף האמיתי. זרימת הדם לעור מושפעת מאוד מחום הגוף הפנימי והסביבה. במצב שחום הגוף גבוה ובניסיון להורידו, יורחבו כלי הדם בעור על מנת לאבד חום לסביבה. העור יהיה אדום, וזיעה תופרש על מנת לעזור בקירורו. במצב שטמפרטורת הגוף נמוכה, בעיקר על רקע איבוד חום לסביבה, זרימת הדם לעור תופחת, עור הגוף ייראה חוור – לעיתים עם מראה "רישתי", וקצות הגוף (כפות ידיים ורגליים ושפתיים) יקבלו גוון כחלחל. על מנת ליצור חום הגוף ירעיד את השרירים, תופעה הקרויה צמרמורת.

"נקודה חשובה שיש לזכור: בתגובה למחלות זיהומיות הגוף יפעל להעלאת חום הגוף, העוזר למערכת החיסון להילחם בו. הרעדת שרירי הגוף, צמרמורת, תגרום ליצירת חום, אך במקביל ייסגרו כלי הדם המזינים את העור על מנת לא לאבד את החום לסביבה. תינוק, בשלב זה ייראה כאילו קר לו, העור שלו יהיה חוור וקצות הגוף יהיו כחולים וילוו בצמרמורת. הנטייה הטבעית היא לכסות את התינוק, צעד המונע את יכולתו של הגוף לווסת את טמפרטורת הגוף על ידי אבוד חום לסביבה.

מזרני תינוקות סטנדרטיים הינם אטומים, ובכך הם מפחיתים את יכולת תחלופת החום עם הסביבה, וגורמים לאגירת חום ועליית טמפרטורת הגוף של התינוק. מעבר חום מהיר דרך מזרן רשת מונע חימום יתר של התינוק. בתנאי טמפרטורת חדר מומלצים הרשת תאפשר השוואה מהירה עם הסביבה הקרובה לתינוק והקטנת הסיכון לתנאי תת חום".

הכותב הינו מנכ"ל מזרני Numu. למידע נוסף על המזרן לחצו כאן.

מיוחד לגולשות MamaLeidig:
מזרני Numu ב-100 ש"ח הנחה (599 ש"ח במקום 700 ש"ח. בתוקף עד ה-31.12.2015) וסדין משלים מתנה! לרכישה לחצו כאן. לשאלות ופרטים נוספים: 052-8087488 (שלמה)


האם לאפשר לתינוק לישו על הבטן?
תנו לישון בשקט: המזרן שאתם חייבים להכיר

*הכתבה נכתבה בשיתוף מזרני Numu

תוכן מקודם   תגיות: נומו - Numu
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט