יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

איך מזהים בעיות שמיעה אצל פעוטות?

קשה לזהות בעיות שמיעה אצל פעוטות, והגילוי הראשוני מתרחש בסביבות גיל שנתיים. "בגילים הצעירים מאוד לא מצפים מהילד לדבר בבהירות בשל גילו הצעיר. התקשורת עם התינוק נעשית פנים אל פנים, כך שגם אם אינו שומע, הוא יסתמך על רמזים ויזואליים ויוכל לתקשר", אומרת ד"ר מרים גאל-דור, ממכון שמיעה ודיבור בהדסה עין כרם והאגודה הישראלית של קלינאי התקשורת. "ההשלכות של אבחון מאוחר חמורות ביותר – עד שהילד מאובחן נוצרת ירידה באיכות חייו וביכולת שלו ללמוד פרטים ופעולות החשובים להתפתחותו העתידית".


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


כיצד תוכלו לזהות בעיות שמיעה אצל הפעוט?

1. אין תגובה
כולנו מגיבים לרעשים ולקולות מהסביבה, גם רעשים חזקים ופתאומיים (כלי שנופל או נשבר, צופר מכונית, או כשקוראים בשמו). אגב, כשהילד אינו מגיב לרעשים חזקים גם בגיל כמה שבועות, ייתכן שיש לו בעיה בשמיעה.

2. קושי בהבנה
שימוש תכוף של הילד במילה "מה". אם הילד מרבה לבקש שתחזרו על הדברים, כולל מילים שהוא מבין את משמעותן – ייתכן שהדבר אינו קשור לאי הבנה כללית שמקורה באוצר מילים מוגבל, אלא פשוט בשמיעה בעייתית.

3. שקט
אם התינוק שקט מדי, ייתכן שהדבר צריך להדליק אצל ההורים נורת אזהרה, שכן תינוק שממעט להשמיע צלילים וקולות עלול להיות בעל בעיות שמיעה. תינוק שלא שומע את עצמו חסר את הגירויים העצמיים הללו ולכן הוא שקט.

4. "אמא, תגבירי"
אם אתם מוצאים את עצמכם מבקשים שוב ושוב להנמיך את הטלוויזיה, או שהילד מגביר את עוצמת הקול של הטלוויזיה, כדאי לבדוק את מצב השמיעה שלו.

5. מדברים ברעש
צעקות עלולות להעיד גם על בעיות שמיעה אצל ילדים, ובייחוד אם הילד צועק גם במפגש לא רועש עם חבריו.

צילום אילוסטרציה: shutterstock
צילום: shutterstock

6. איחור בדיבור
איחור בטיפול בבעיית שמיעה תגרור איחור בהתפתחות הדיבור. ילד אומר מילים ראשונות (לדוגמה: אבא, אור) בגיל שנה, צירופים של שתי מילים (לדוגמה: אמא לשתות, כדור נפל) בערך בגיל שנתיים.
בהמשך יגדל אוצר המילים והילד יתחיל לבנות משפטים. ילד עם קשיי שמיעה יאחר בהתפתחות אבני הדרך הראשונות.

7. בעיות למידה והתנהגות
ייתכן גם שבעיות למידה או התנהגות לא נאותה של הילד מקורן בבעיות שמיעה. הילד לא שומע את המורה וסובל גם מבעיות התנהגות שמקורן בתסכול.

אז מה עושים?
"אם קיים חשש שהילד סובל מלקות בשמיעה, יש לפנות לרופא אף-אוזן-גרון לבדיקת שמיעה ולהתחלת טיפול במידת הצורך. לעתים מדובר בדלקות, או בנוזלים באוזניים שפוגעים בשמיעה. לעתים לקות השמיעה מצריכה שיקום בעזרת מכשירי שמיעה או ניתוח שתל קוכליארי (שבלול) מגיל שנה, והשלמת החסר ברכישת מיומנויות השפה והדיבור".

כיום קיימות תוכניות סינון שמיעה ליילודים בכל בתי החולים כדי לאתר מוקדם ככל האפשר בעיות שמיעה ולטפל. לאתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת לחצו כאן.

כתבות נוספות של הורים וילדים:

אז מה אם הילד יחליף את השם?
עדי נוימן לא עושה חשבון בהריון
שיממון אחרי לידה
בלדה לעוזבת קיבוץ
שפה שסועה: כל מה שצריך לדעת

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180