[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

איך להכין את הילד לבואו של אח חדש

מאת: מלכה בונקר
21.12.2014

לפני הלידה הראשונה הכנתם את עצמכם למעבר מזוג למשפחה. עכשיו, בהריון שני, שלישי, או חמישי, גורמים נוספים נלקחים בחשבון, הילד/ים הגדול/ים בראשם. מעבר לכל הבדיקות וההכנות שכרוכות בהריון, חשוב להכין את הילד להתרחבות המשפחה כדי לעשות את המעבר חלק ככל שניתן.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכן במשימה:
1. ספרו לילד על ההתרחבות העתידה להתרחש, לפני שישמע אחרים "מדברים מעל לראש". גם אם נדמה שלילדים אין תחושת זמן, מצאו נקודות ציון שילד יוכל להבין: "בתחילת החופש הגדול" /"אחרי יום ההולדת שלך" / "אחרי סוכות" וכו‘.

2. במידה ואתם מתכננים שינויים שישפיעו על שגרת חיי הילד (כמו מעבר חדר, או עזיבת מיטת התינוק), רצוי לערוך את השינויים בהדרגה, אפילו מספר חודשים לפני הולדת התינוק, כדי שהילד לא יעשה הקשר שלילי לשינוי (כאילו התינוק "גוזל" ממנו משהו).

3. תכננו ביחד מה יוכל הבכור לעשות כדי לעזור בטיפול בתינוק ודברו על זה, הוא יוכל להביא חיתול, מוצץ או לקרוא להורים כשהתינוק בוכה. לכשיוולד התינוק תוכלו ליהנות מעזרה, אך חשוב גם לזכור שלמרות התכנון המוקדם ייתכן והבכור לא ירצה לשתף פעולה בהתחלה. קבלו זאת ונסו בהדרגה ובלי לחץ לרתום אותו לעזרה.

4. בהתקרב מועד הלידה, תכננו מי יאסוף את הבכור מהגן וישהה איתו אחר הצהריים והערב. אם אפשר, כדאי גם "לתרגל“" את העניין מדי פעם. הכינו אלטרנטיבה לגן, בילוי עם סבא וסבתא או בייביסיטר למקרה שלא ירצה ללכת לגן. הכינו מספר מתנות קטנות ופתקים שיינתנו לו בשמכם על-ידי מי שמבלה איתו אחר הצהריים.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

5. כשאתם מדברים על הלידה השתמשו במושג "בית יולדות" ולא "בית חולים". עניין של סמנטיקה לכאורה, אך חשוב כדי לא לגרום אצל הבכור לקישור שלילי.

6. שתפו את הבכור בהכנת הבית לקראת התינוק: אם כבר ארגנתם את המקום המיועד לתינוק והרכבתם את העריסה/מיטה, תנו לבכור לבחור מצעים עבור התינוק ואולי גם בובה שהוא רוצה להעביר לאחיו. קנו עם הבכור בגד ליציאה מבית היולדות או מתנה אחרת לתינוק.

7. אמצעי טוב להכנת הבכור לקראת הלידה הוא ספרים. שני ספרים מוצלחים בעיניי:
– ”בבטן של אמא“ מאת תומס סוונסון. סיפור פשוט על הריון, בליווי ציורים שאפשר להרים כביכול את הבטן של אמא, להציץ לתוכה ולראות את התינוק.
– ”אחותי הקטנה רק בוכה וישנה" מאת סמדר שיר. ספר המספר על ילד בן ארבע וחצי שנולדה לו אחות שלא יודעת לעשות כלום מלבד לישון ולבכות.

ועוד שתי עצות:
1.  הספר "מילד אחד לשניים" מאת ג‘ודי דאן, המתאר את חודשי ההריון שלפני התרחבות המשפחה והחודשים הראשונים במצב של אמהות לשניים, עוזר לראות שהתופעות ידועות ומוכרות ורבים מתמודדים איתן.
2.  ארגני לך אלבום תמונות קטן עם מספר תמונות של הילד הגדול, גם בשביל המורל שלך בבית היולדות וגם כדי לשים בעריסת התינוק.

מלכה בונקר היא מדריכת אימהות לאחר לידה, רפלקסולוגית ומדריכת הורים בעיסוי תינוקות. לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצי כאן.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?