יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

איך התפתחות התינוק משבשת את שינתו?

הבייבי למד זה עתה לעמוד! אתם כנראה כבר בהתרגשות שיא, מתקשרים מיד לדווח לסבתא, מצלמים בכל רגע אפשרי את הפלא החדש, והילדון? הוא מצידו, מנצל כל רגע פנוי לאימון אינטנסיבי ונעמד בכל מקום, נהנה מקריאות ההתפעלות שסביבו וממחיאות הכפיים. השמחה גדולה וההתרגשות רבה, אבל מה קרה לשינה? ואיפה הלילות השלווים (בערך), שלנו ושלו?

אם עד עכשיו הוא ישן לו ברציפות כל הלילה, פתאום הוא מתקשה להירדם. הוא מתלהב ממגוון האפשרויות שטמונות במיטה שלו, מגלה מחדש את סורגי המיטה וקם ונעמד בעזרתם שוב ושוב ושוב – במהלך ההשכבה, בהתעוררויות הליליות, ובכלל, נראה שהלילה הופך לזמן החביב עליו לתירגול המיומנות החדשה.
ואתם? באופן רשמי אתם הופכים להיות שותפים פעילים במשחק ה"נחום תקום" החדש שלו – הוא נעמד, קורא לכם, ואתם משכיבים בחזרה. כך הלוך וחזור כל הלילה.

למה השינה מופרעת? ומדוע ומופיעים קשיי הירדמות?
סביב כל למידה חדשה מופיעה התרגשות. התינוק מגיע לעיתים לערב מוצף מהגירוי החדש ומהיכולת החדשה שלו. התינוקות חדורי מוטיבציה ומטרה לתרגל לאורך כל שעות היממה את המיומנות החדשה שנרכשה. כן, גם בלילה!

אז מה עושים? ואיך מתמודדים עם השינה שהשתבשה? קבלו כמה כלים שימושיים להתמודדות עם למידות התפתחותיות עיקריות:

התהפכות: בטן- גב או גב- בטן. בגילאים 4-6 חודשים התינוק מתחיל להתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן, אין חוקיות קבועה לאיזה צד יתהפך קודם, זה מאוד תלוי ביכולת התנועתית של התינוק. פעמים רבות כשהתינוק שלנו למד להתהפך רק לאחד מהצדדים הוא מזעיק אותנו על מנת להפוך אותו חזרה לצד השני. השינה נפגעת וההשכבה הופכת להיות ארוכה ומתישה. הורים רבים ניגשים שוב ושוב לילד, מרימים אותו מהמיטה והופכים אותו חזרה.
מה עושים? במידה והתינוק התהפך מהבטן לגב ועוד לא למד להתהפך חזרה אל הבטן, מומלץ לתרגל איתו בשעות העירות במשך היום את התרגיל הבא: להשכיב את התינוק על הגב ולהתחיל את התנועה של הגלגול אל הבטן דרך הרגליים. תוך כדי הגלגול לגרות את המבט והיד על ידי צעצוע מעניין. שליחת היד לעבר הצעצוע והמבט של התינוק, יובילו את התנועה להתהפכות.

הורים רבים ניגשים לילד, מרימים אותו מהמיטה והופכים אותו חזרה. מומלץ לא לעשות את פעולת ההיפוך במקום הילד, אלא לעזור לו להתהפך בתוך המיטה עצמה מבלי להרימו. לנסות לא ליצור איתו קשר עין ולהרגיע על-ידי "ששש…ששש…" או כל משפט מרגיע אחר שהוא רגיל אליו וחוזר על עצמו ("מנטרה"). הקפידו לתרגל עם התינוק במהלך היום התהפכות אל הכיוון השני, על מנת שילמד מיומנות זו ובכך לעזור לו וגם לכם להמשיך לישון לילה שלם. כמובן שעם הזמן ילמד להתהפך גם לצד השני ולא יזדקק לעזרה.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

ישיבה: יום בהיר אחד מתיישב לו הקטנטן ומקבל נקודת מבט חדשה על העולם, תנוחת משחק נוחה וחדשה ושתי ידיים שהתפנו לעיסוקים שונים. גם כאן לעיתים מופיעה התרגשות רבה ואיתה בעיה חדשה בהשכבה. עוד לא יצאנו מהחדר והקטנטנן מתיישב לו במיטה ושם נתקע. לא יודע עדיין לחזור לשכיבה וכמובן שכשעוזרים לו, לא ממתין רגע נוסף ומתיישב מיד בחזרה.

במידה והוא אינו יודע לחזור לשכיבה עלינו לכוונו לכך ולא להשכיבו באופן מלא, תוך כדי שאנו מסייעים לו לשכב חזרה. חשוב לומר משפט קבוע כמו: "שים ראש" וללוות בטפיחה על המזרון, כך עם הזמן ילמד לשכב בעצמו כשישמע את ה"מנטרה" הקבועה. במשך היום השתדלו לתת לו לחוות הרבה מגע עמוק ברגליים, על ידי כפיפה ויישור שלהן, טפיחות ולחיצות לאורך הרגליים וגם תוך כדי שכיבה על הצדדים.

עמידה: מתינוק זוחל ומתיישב לפתע הילד שלנו עומד בכוחות עצמו. אין ספק שזו אחת מהלמידות המשמעותיות והמרגשות ביותר עבורו ועבורנו. לפתע הוא נראה גדול כל כך ועצמאי. המיטה, והסורגים בהחלט מהווים לו מקום מושלם לאימונים והוא מייד קופץ על ההזדמנות והופך להיות פעיל במיוחד בלילה.
אז מה עושים? הזמן הטוב ביותר לתרגל עם הפעוט את העמידה והישיבה הוא בשעות היום, כחלק מהמשחק בין ההורה לילד. משחק אפשרי לדוגמה: קחו חישוק גדול, תנו לו להחזיק בו ולשיר שיר: " עוגה, עוגה, עוגה". תוך כדי השיר לשבת ולקום יחד איתו ובכך לתרגל כיפוף ויישור הרגליים. גם כאן לא לשכוח ללוות את העזרה בחזרה למצב שכיבה ב"מנטרה" שלנו ובטפיחה על המזרון.

חשוב לגייס המון סבלנות ועקביות ולזכור, שלרוב מדובר בתקופה של מספר שבועות וגם היא תחלוף. למרות ההתלהבות שלנו לראות את הפלא הקטן "מתחכם" ונעמד לו בשובבות עדיף להימנע מקריאות התפעלות, צחוק ומחיאות כפיים באמצע הלילה ולשמור את כל אלו ליום. חשוב בתקופה זו לא ליצור תלות חדשה ואמצעי הירדמות חדשים על מנת להקל על השינה (ידיים, בקבוקים, נדנוד בעגלה וכו'). גם אם זה קשה, כדאי להמשיך ולחזק הרגלי שינה נכונים. אל תמהרו לעשות את הפעולה במקום הילד ולזנק עליו עם הציוץ הראשון. קחו רגע והשתהו, אולי הוא יוכל למצוא לבד את הדרך לחזור לתנוחת השכיבה ולהירדם? ואולי לא, כמובן.

אלה סניטקובסקי היא מלווה התפתחותית לתינוקות, ומלווה נשים לאחר לידה. לפרטים נוספים וקביעת פגישה לחצי כאן.

*נכתב על ידי אלה סניטקובסקי, מלווה התפתחותית לתינוקות ושירלי פרי כרם, יועצת שינה "לחלום מציאות"

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960