יו יו 2018 גדול
[ssba]
תזונה

מתי השקעה בילדים הפכה לסוכר ועוד קצת סוכר?

סערת הפייסבוק שהתרחשה לאחרונה בעקבות פוסט הבפלות והביקורת על אימהות שמשקיעות קצת מדי, גרמה לשירה לוי, דיאטנית משפחתית, להרהר בנזקי ימי ההולדת, גם ברמה המוסרית, ובעיקר, ברמה התזונתית

נפתח בסיפור אישי קטן. כשהייתי ילדה, אולי בכיתה ד', יום אחד אמרה לי המורה למלאכה "אני מרשה לך לא לעשות שום דבר בתנאי שלא תפריעי". ואני גם ככה לא הייתי מהמפריעים. וככה, במשפט אחד, של מורה אחת, התקבע לו עוד פן בהערכה העצמית שלי ובאותו רגע הבנתי שאני כנראה כבר לא אהפוך לבתיה עוזיאל הבאה, ומאז ועד היום אני נהנית לקרוא כתבות של DIY כמו שאני קוראת על אתרי ספא מפנקים בסינגפור. זה עושה חשק וכיף להסתכל על התמונות, אבל אני יודעת שלשם אני כנראה כבר לא אגיע.

ולכן, מראש, ויתרתי על השתתפות בתחרות "האמא המשקיעה", זו שלילדים שלה יש את החנוכיה הכי מעוצבת בגן, חדר ילדים פינטרסטי ומסיבות ימי הולדת מעוצבות.

בכל הפרויקטים של הגן שדרשו כישרון, דבק חם או כל דבר יצירתי שכזה, שמתי דגש על כך שהילד יבוא לידי ביטוי – הרעיונות שלו, הדמיון, היצירתיות וכן גם המוטוריקה העדינה. אני אשקר אם לא אגיד שמדי פעם כן הרגשתי צביטה קטנה בלב כשהילד שלי הגיע עם טנא שבועות עטוף בניילון נצמד כשילדים אחרים הגיעו עם משהו מעוצב ומושקע. אבל הזכרתי לעצמי שהוא עזר לי לבחור את הפירות וגם שטף אותם והכין ציור שהוא מאוד גאה בו וזה מה שחשוב.

אני אפילו זוכרת יום הולדת אחד שהבן שלי חגג ביחד עם עוד ילדה בגן. אני הבאתי עוגת שוקולד עם קרם. היא הביאה עם בצק סוכר. בסוף כשבאתי לקחת אותו ושאלתי איך היה, הוא אמר לי "העוגה שלה הייתה יותר יפה, אבל שלך יותר טעימה". מה שחשוב לי לומר הוא שכדאי לנו רגע לעצור ולחשוב, לבדוק עם עצמנו בפנים, האם אנחנו מתחרים למרות רצוננו בתחרות שהסביבה הכתיבה? ומה יקרה אם נחליט לפרוש מהתחרות הזו? מהם הדברים החשובים לנו בחיים? ובעיקר, מה אנחנו רוצים ללמד את הילדים שלנו?

חשוב לי להגיד, שזה שמראש ויתרתי, לא אומר שאני חושבת שאני אמא פחות טובה ואני גם לא חושבת שאני אמא יותר טובה. אני פשוט אמא. אמא שהחליטה לא לקחת חלק בתחרות. וכשאני לא מתחרה באף אחד, אני לא מנצחת וגם לא מפסידה.

צילום: pixabay
לזכור את מה שחשבו באמת ביום הולדת. צילום: pixabay

אבל מה הקשר בין זה לתזונה שלנו ושל הילדים שלנו?

אני חושבת שאולי גם אם הייתי מאוד מוכשרת ביצירה, עדיין הייתי נותנת לילד שלי ליצור בעצמו את המשימות לגן, עדיין הייתי מחנכת אותו לצניעות, להסתפק במועט. לא להביא לגן דברים מנקרי עיניים, או לערוך שולחנות ימי הולדת עמוסים וגדושים. יש בזה גם עניין חברתי, כלכלי, אקולוגי וכן, כמובן – גם עניין תזונתי.

הרצון הזה כל הזמן ליותר טוב, יותר גדול ובכמויות גדולות משפיע על כל אחד מתחומי החיים שלנו והוא פוגע בנו ובילדינו. כדיאטנית, אני רואה את זה באירועים משפחתיים וחברתיים, בכיבוד באירועים בגנים, בימי הולדת, מסיבות סוף שנה. כחלק מהתחרות, מהפחד להיראות פחות משקיענים מאחרים ואולי אפילו חלילה קמצנים, שפע הממתקים בימי הולדת פשוט נעשה מטורף.

כשאני הייתי ילדה היו על השולחן במבה, ביסלי סוכריות עדשים, עוגה והרבה משחקים וכיף. היום השולחנות עמוסים בכל צבעי הקשת, עוגות לפני ועוגה אחרי. וכמובן גם פיצה או נקניקיה ומיץ. הרבה הרבה מיץ.

מבחינה אקולוגית וחברתית – המון אוכל נזרק, המון כלים חד פעמים, ערמות זבל. מה הילדים שלנו לומדים מזה?

צילום: pixabay
למי יש יותר גדול? צילום: pixabay

מבחינה תזונתית – כמויות של סוכר, מלח, שומן וצבעי מאכל נכנסים לגוף הקטן של הילדים שלנו, שהבריאות שלהם כל-כך, אבל כל-כך, חשובה לנו. אני יודעת מה חלק מכם חושבים, טוב נו, יום הולדת יש רק פעם ב-, יאללה שחררי. כמה ילדים יש בגן? בכיתה? בצהרון? אז זה כבר לא כל כך פעם ב-. יותר כמו פעם בשבוע. פעם בשבוע זה כבר שגרה, זה כבר הרבה. זה כבר כן משהו שאנחנו צריכים לתת עליו את הדעת ולשים לב למה וכמה.

אז מה יש אצל הילדים שלי בימי הולדת? ממתקים, אבל פחות, המבחר מצומצם יותר, הכמויות קטנות יותר .יש חשיבה על התזמון, (לדוגמה, להוציא את הממתקים רק לאחר האוכל), שתיה ושילוב של מזונות בריאים.
אז כדי שיהיה לכם קל ונוח, מצורף לו"ז לתכנון יום הולדת, כולל זמנים וכמויות. הכי "גזור ושמור" ולשלוח בווטסאפ של הגן.

תכנון (שפוי) ליום הולדת
17:00 התכנסות – הילדים מגיעים ומתחילה פעילות
מה בכיבוד:
שולחן הילדים: שתיה: בקבוקי מים וכוסות
שולחן המבוגרים: שתיה חמה
לאחר שהילדים מתחילים בפעילות אפשר לשים על השולחן קערת פירות, אפשר גם פירות יבשים, תמרים אגוזים וכו' – למבוגרים.

18:30 סיום ההפעלה

מה בכיבוד:
1. אם רוצים לחלק פיצה, זה הזמן. אפשר גם חצאי פיתות/לחמניות עם גבינה/חומוס/טחינה/בלי כלום + מגש ירקות חתוכים/שיפודי ירקות/כוסות עם ירקות חתוכים. (לספקנים מבינכם, ניסיתי את זה עם 3 ילדים בכמה ימי הולדת בכמה מסגרות ותמיד המגשים חוסלו).
שתיה: מים ו2 סוגי מיץ, כמובן שעדיף טבעי או נקטר. היחס בין בקבוקי מים למיץ הוא 3:1
2. לאחר מכן ממתקים וחטיפים: 2-3 סוגי חטיפים מלוחים, 1 מתוק. עדיף בכוסות ולא בצלחות, גם מבחינת הכמות וגם מבחינת הנוחות.
3. טקס העוגה, כיבוי נרות. לא לשכוח משאלה.
19:00 בדרך החוצה- פרוסת עוגה והפתעה.

שירה לוי היא דיאטנית לאמהות, תינוקות וילדים. לפרטים נוספים וקביעת פגישה לחצו כאן


כתבות נוספות של שירה לוי:
אמא, יש לי משהו ירוק בצלחת
5 סימנים שהתינוק מוכן להתחיל מוצקים
גם התינוק שלך לא אוכל לך?
מעבר למוצקים: לא רק גזר, בטטה וקישוא
ארטישוק ירושלמי כבר נתתם לתינוק?
14 טיפים לשמירה על תזונה נכונה, שפיות ושעות שינה


אהבת? אז תעשי לייק, מה אכפת לך?

 

תזונה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180