יו יו 2018 גדול
[ssba]
תזונה

מה אוכלים אחר הצהריים? כך תעשירו את התפריט של התינוק

איזה כיף, כבר התחלתם מזונות מוצקים, ואתם מתקדמים ממש יפה. אם התחלתם את החשיפה בגיל 6 חודשים, או אולי אפילו מעט קודם, סביר להניח שעד עכשיו כבר יש לכם ארוחת פירות במהלך הבוקר וארוחת מרק בצהריים שכוללת ירקות, מנת חלבון, כמו עוף, הודו או קטניות וגם פחמימות כמו תפוח אדמה או בטטה.

והנה, הגעתם לשלב שאפשר להוסיף ארוחת מוצקים שלישית במהלך היום. אז מתי כדאי להוסיף אותה ומה כדאי לתת?

באיזה גיל?
הגיל המקובל להוסיף ארוחה שלישית היא סביב גיל 9 חודשים, אם כי אצל תינוקות שמתקדמים באכילה, אפשר להוסיף את הארוחה כבר בגיל 8 חודשים, ואצל תינוקות שקצב ההתקדמות שלהם איטי יותר, ויתכן ונרצה להמתין מעט לפני שנוסיף להם עוד ארוחה במהלך היום.

מה המרקם המומלץ?
בגיל זה לרוב התינוק כבר מסוגל לשבת עצמאית, מיומן באכילה בכפית (כאשר מאכילים אותו כמובן) ואפילו מנסה לתפוס את הכפית ולאכול לבד. היות ואכילה בכפית היא מיומנות מסובכת מעט עבורו כרגע, האוכל המומלץ בשלב הזה הוא "אוכל אצבעות" – אוכל שהוא מסוגל לתפוס ביד ולהאכיל את עצמו, ושהוא רך ובטוח לאכילה כמובן. בכל מקרה, גם אם התינוק עדיין מסכים להאכלה בכפית, אני ממליצה להתחיל לשלב בארוחה זו גם אוכל אצבעות כדי שיוכל להתחיל להתנסות.

מתי?
לרוב, נוסיף את ארוחת המוצקים השלישית כארוחת ארבע, אך אם מסיבה כלשהי זה לא נוח או לא מתאים לכם לסדר היום, ניתן לתת אותה גם כארוחת ערב. שימו לב – ישנם תינוקות שבשעות הערב כבר עייפים ופחות ישתפו פעולה עם ארוחה בשעה הזו. במידה וזה המצב, נסו להקדים את שעת הארוחה ככל האפשר.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

אז מה אוכלים?
שאלת השאלות. כי מה כבר אפשר לתת? על ירקות ובשר עשינו כבר וי בצהריים. גם על הפירות. אז מה עוד? יוצא לי לראות הרבה הורים שהבחירה בארוחה הזו היא בדרך כלל בחטיף כלשהו כמו ביסקוויט או מעדן.

חשוב לזכור שהחלפנו ארוחת הנקה או תמ"ל בארוחה הזו, כלומר הורדנו ארוחה מאוזנת שמכילה פחמימות, חלבונים, שומנים, וגם ויטמינם ומינרלים כמו ברזל סידן ועוד. ולכן כשאנו בוחרים מה ניתן במקום, צריך לבדוק מה הארוחה הזו נותנת לתינוק. האם יש בה משהו? או שהיא רק "ממלאת מקום" בבטן? על כן, גם אם כבר נתנו באותו יום ירק או פרי, ניתן להשתמש שוב בירקות ובפירות, אך כדאי לגוון בסוג ובמרקם. דייסות ויוגורטים הם ארוחות מצוינות להאכלה בכפית, וכריך, לביבות או מאפינס, מצוינים כמזון אצבעות.

רעיונות לארוחה:
מחית תפוח, בננה ותמר מגולען
חצי כריך עם אבוקדו + חתיכות תות
מאפינס ברוקולי
יוגורט + חתיכות בננה
דייסת וניל
יוגורט + לביבות בטטה
לביבות גבינה וירקות חתוכים
דייסת דגנים לתינוקות + תפוח עץ מרוסק
לביבות כרובית וירקות
מאפינס גזר
קוביות לחם עם גבינת ריקוטה + חתיכות סלק

לרעיונות נוספים לחצו על ה"טפריט" 

aaf2a8a8-e3db-4699-8aa2-3a3f70819f2c

 


 

מתכון לקציצות גזר 

מה צריך:
שקית גזרים (10-15 גזרים, תלוי בגודל)
5 ביצים
1 כוס עשבי תיבול (בזיליקום, פטרוזילה, כוסברה וכו', מה שיש בבית)
150 גר' פירורי לחם
לתיבול – קארי, כורכום או כמון

• לגרד את הגזרים בפומפיה או במעבד מזון (אפשר גם להשתמש בשקית מוכנה של גזר מגורד) ולערבב עם שאר החומרים לתערובת אחידה.
• ליצור קציצות, לטגן או לאפות בתנור עד להזהבה (בערך כ-30 ד').

קציצות גזר אפויות. פתרון מושלם לאחר הצהריים
קציצות גזר אפויות. פתרון מושלם לאחר הצהריים

הילדים שלי חלוקים בדעותיהם מה יותר טעים, אפוי או מטוגן, מציעה לנסות ולהחליט לבד (האפוי יותר קל להכנה ו-גם יותר בריא).  בנוסף כשהקציצות מטוגנות הגזר נשאר מעט קשה, ואז כדאי לאדות אותו מעט קודם, ובקציצות האפויות הגזר יוצא רך.

שירה לוי היא דיאטנית לאמהות, תינוקות וילדים. 

*הכתבה נכתבה בשיתוף "מטרנה". להרכבת תפריט אישי לילד שלכם לחצו כאן.

 

 

תזונה   תגיות: מטרנה
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180