יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

מיימילק: כל מה שרצית לדעת על החלב אם שלך

נפתח בחידה: מה קורה כשמכניסים שתי דוקטוריות לביולוגיה לחדר אחד עם תינוקות שלא יורדים מהציצי? במקרה של שרון הרמתי ורביד שכטר (32), אחר צהריים של הנקות בחופשת הלידה, הוליד רעיון מבריק שלימים הפך לחברת מיימילק.

מיימילק הוא מרכז חדשני לדיאגנוסטיקה, מחקר ופיתוח בחלב אם, שהוקם בשיתוף פעולה עם המעבדה הרפואית הפרטית הגדולה בארץ, אמריקן מדיקל לאבורטוריס. מיימילק עוסק במחקר ופיתוח דיאגנוסטי בחלב אם בכמה אספקטים, כשהעיקרי הוא שירות בדיקות לנשים מניקות, בלי לצאת מהבית. הנבדקות מקבלות ערכה עם כלים והסברים לדגימת חלב אם, והדגימה נשלחת ישירות למעבדה. התוצאות מגיעות לחשבון האישי של הלקוחה באתר האינטרנט.

"בניגוד להרבה תחומים ברפואה, כל התחום של דיאגנוסטיקה בכל מה שקשור להנקה נשאר קצת בימי הביניים, יש כאן נוזל מדהים, שאפשר להפיק אותו בצורה בלתי פולשנית, והוא יכול לתת אינפורמציה פרטנית לגבי האמא, ולגבי התינוק ולגבי מצבים שונים בהנקה, ולא משתמשים כמעט בכלל בפוטנציאל של המידע הזה. אנחנו הקמנו את מיימילק בשביל לשנות את זה".

הבדיקות שמתבצעות בשלב זה מיועדות לנשים מניקות בשלבים ומצבים שונים בהנקה:

1. בדיקה לדלקת שד שמשלבת תרבית, בדיקת עמידות לאנטיביוטיקה, וספירת תאי דם לבנים בחלב כמדד כללי לדלקת. כאשר הבדיקה הזו בודקת גם זיהום על ידי קנדידה אשר ניתן לבצע אותה כבדיקה נפרדת.

2. תבחין לכניסת חלב ביום החמישי לאחר הלידה, כאשר האמא שולחת דוגמת חלב מזערית (פחות מ 4 מ"ל) ביממה החמישית לאחר הלידה, לבדיקה של מדד ביוכימי שמעיד על המעבר מקולוסטרום לייצור חלב בשד. מדד זה מאפשר להבין האם ההנקה מתנהלת באופן מיטבי, ואיתור מהיר של מקרים בהם יש עיכוב מסויים בתהליך כניסת החלב וכדאי להתייעץ עם יועצת הנקה בהקדם כדי לאפשר להנקה להצליח.

3. דירוג הגיינה לחלב אם שאוב –כלי לניטור רמת הניקיון בתהליך השאיבה בביתן של נשים ששואבות חלב. אמהות שולחות לנו דגימת חלב טריה שנשאבה בצורה שבה האמא שואבת בדרך כלל, ומקבלות דירוג מ 1 עד 4 לגבי רמת הנקיון של החלב מזיהומים חיצוניים כמו חיידקים ופטריות, בשביל לוודא שהמשאבה והכלים ותהליך השאיבה בביתן שומר על מיטביות החלב שלהן ויעזור להן לשמור על הרכיבים הנפלאים בחלב לאורך זמן בשמירה במקרר ובפריזר.

4. בדיקה נוספת היא בדיקה לרמות ויטמין B12 בחלב אם, הבדיקה מודדת את הרמות של הויטמין בחלב, ובמקרה של רמות אשר נחשבות נמוכות באופן יחסי מתקבלות המלצות תזונה מתאימות. בתקופה הזאת שבה צמחונות וטבעונות נעשו מאד פופולריים יש חשיבות למעקב אחרי רכיבים מסויימים בחלב שיכולים להיות מושפעים מהרגלי התזונה של האמא והמצב של המאגרים שלה, כאשר ויטמין B12 הוא מהבולטים שבהם כי מחקרים הראו שהרמות שלו בחלב האם יכולות להיות תת-מיטביות גם כאשר אין חסרים בבדיקות הדם אצל האמא.

חלב אם הוא נוזל מדהים שמכיל המון מעל ומעבר לערכים תזונתיים, תאים, נוגדנים, פרוביוטיקה, גורמי גדילה, הורמונים, והרכיבים התזונתיים בו נמצאים בצורה הזמינה והמתאימה לעיכול וניצול ע"י היונק, ובמקרים שבהם התזונה של האמא מוגבלת יש רכיבים מסויימים שכדאי לעזור להם להגיע לרמות טובות בחלב, וככה לעזור גם לאמא וגם לתינוק להמנע מחסרים אפשריים בהמשך.

הכירי את החלב שלך

"היה לנו נורא חשוב להקים משהו מעשי, שיוכל כבר לפעול ולתת פתרונות בזמן מהיר יחסית. רצינו לייצר משהו שיעזור לנשים לקבל ביטחון ושליטה ביכולת ההזנה הטבעית שלהן, וכלים שהרגשנו שהיו חסרים לנו לניהול מצבים שונים בהנקה. בהתחלה עבדנו מהבית, למדנו את התחום לעומק, היום אנחנו קוראות לזה "הדוקטורט השני שלנו", לאחר כשנתיים של למידה, בניית הקונספט, כתיבת פטנטים ועבודה פרלימינרית מול כמה מעבדות הבנו שכדי להגשים את הקונספט נצטרך לגייס סכום כסף משמעותי לצורך הקמת מעבדה אנליטית מתקדמת משלנו עם מכשור מתקדם, שתוקדש כולה לעבודה עם חלב אם. אז פשטנו את חלוק המעבדה, לבשנו את חליפות העסקים ויצאנו לסבב גיוס. אחרי חודשיים הוקמה חברת מיימילק לאבורטוריס בע"מ בשיתוף המעבדה הרפואית AML ובמימון משקיעים פרטיים כשבמקביל אושר לנו מימון משמעותי מהמדען הראשי (של משרד התעשייה) ויצאנו לדרך. וכשנה אחרי שהוקמה המעבדה השקנו את הבדיקות הראשונות".

שרון הרמתי (מימין) ורביד שכטר (משמאל)
שרון הרמתי (מימין) ורביד שכטר (משמאל)

לרביד שני בנים, הגדול בן 6, ינק מעל שנה וחצי, הקטן בן שלוש ורבע, גדל עם המיזם וההעמקה ביתרונות חלב האם וכבר ינק הרבה מעבר לשנתיים וחצי. לשרון בת אחת בת שלוש וחצי, שינקה מעל שנתיים וחצי (אחרי המון המון קשיים בהתחלה, קיסרי חירום, נפילות סוכר, לשון קשורה – מה לא). אחרי ששתיהן בילו הרבה מאד שנים באקדמיה, הן החליטו לעשות שינוי משמעותי מתחום של חקר המוח לתחום של הנקה והרכב חלב-אם. הן אספו המון מידע אקדמי שהצטבר במשך הרבה שנים, ומשם צמחו ופיתחו את הכלים המעשיים שמאפשרים לגשר על הפער בין מידע רב ועשיר שקיים בקהילה המדעית ובין היעדר כל פתרון מעשי עבור אימהות מניקות.

"היינו צריכות להיות יצירתיות, להתאים שיטות למעבדה רפואית, לפתח ולאמת שיטות בדיקה שמאפשרות בדיקות בנפח דגימה קטן, כי ברור לנו שבחלב אם חבל על כל טיפה. לפתח את הפתרונות שיאפשרו דגימה עצמית נוחה וסטרילית של חלב בבית, ואת החומרים המשמרים שיאפשרו את השליחה של הדוגמה למעבדה ללא צורך בקירור למשל".

עד כה לא יכלו לעשות זאת?
"מעשית לא. לנשים בארץ, (ועבור רב האספקטים שנבדקים אצלנו גם בעולם), אין כיום מענה לבדיקות שאותן אנו מציעים היום ונציע בעתיד. במרכזים רפואיים שונים בעולם תרבית חלב אם למשל, נכנסה כבדיקה שגרתית למגוון תופעות, אבל עד שאנחנו התחלנו להציע אותה היא בוצעה בארץ מעט מאד. אנחנו העמדנו פרוטוקול בדיקה ייחודי לחלב אם שכולל מדד כללי לדלקת שהוא פיתוח חדשני של החברה והנגשנו את הבדיקה כך שנשים יכולות לדגום את החלב בבית ולשלוח אלינו.

אלמנטים שונים מתחילים לצוץ באופן נקודתי במקומות שונים בעולם. בדיקה תזונתית לדוגמה, היא די מקובלת בעולם בהזנה של פגים, ובבנקים מסויימים לחלב אם, וגם פופולרית למדי בקוריאה למשל".

האם כל אחת יכולה להבדק?
"כל הבדיקות מיועדות כמובן לנשים מניקות כיוון שכל הבדיקות מתבצעות על דגימת חלב אם, ואין צורך בהפניית רופא. כל בדיקה מיועדת לנשים בשלב אחר בהנקה. למשל, תבחין לכניסת חלב מתבצע ביום החמישי לאחר הלידה בדיקת ויטמין B12 מיועדת לחלב בוגר – כלומר החל מ 4 שבועות לאחר הלידה ועד לגיל חצי שנה, בעיקר לנשים בהנקה מלאה שמגבילות תזונה מן החי. דלקת שד יכולה להופיע בכל שלב בהנקה והבדיקה מיועדת בעיקר למקרים בהם יש דלקות שד חוזרות, חוסר תגובה לטיפול אנטיביוטי, חשש לדלקת שנרכשה בבית החולים בשל החשש מחיידק עמיד, מקרים קשים ולא שגרתיים, או כאשר יש חשד לקנדידה. בדיקת היגיינה בחלב שאוב מיועדת לנשים בכל שלב לאחר הלידה אשר שואבות חלב לעתים קרובות ומאכסנות אותו לשימוש מאוחר, ורוצות לעשות "בקרת איכות" על המפעל הביתי הכל כך חשוב וייחודי הזה".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מה המשמעות של הבדיקה בעצם? מה עושים עם תוצאות "לא טובות"? מה זה אומר? 
"קודם כל חשוב נורא להדגיש, שאין כמו חלב אם. ככל שאנחנו לומדות עליו יותר אנחנו נדהמות יותר, מדובר ברקמה חיה יוצאת דופן בעלת אינספור רכיבים חיוניים בעלי תפקידים מגוונים ואינספור יתרונות. גם לבדוק את החלב של עצמנו היתה חוויה מדהימה. אפילו שהכרתי את הספרות המדעית עדיין הדהים אותי לגלות למשל את הכמות האדירה של נוגדנים וויטמינים שהעברתי לבת שלי אז בת יותר משנתיים, בשלוקים הלא-רבים שהיא ינקה אז כל יום (שרון), לקראת סוף ההנקה החלב הופך ממש לתרכיז נוגדנים וויטמינים.

החלב הוא טוב, והיתרון המצטבר בהנקה ממושכת מוכח היטב. גם אם יש תוצאה נקודתית שמעידה על בעיה נקודתית כלשהי, המטרה היא לתת כלים לאמא לזהות את הבעיה ולטפל בה. שמענו חששות שבדיקה תזונתית למשל "תבריח" נשים לפורמולה, זה כל-כך רחוק מהמטרות שלנו, וגם לא הגיוני – הרי בפורמולה לתינוקות חסרים כל-כך הרבה רכיבים חשובים שיש בחלב אם. אבל אנחנו גם מבינות שאנחנו צריכות להגיש את הבדיקות האלה בזהירות ועם כל האינפורמציה הנכונה שתביא לעידוד ושיפור הנקה. היום נשים מתמודדות כמו לביאות בשביל להניק ולהצליח, אנחנו רוצות לתת להם עוד כלים להצלחה בדרך הזאת. עם כל החיזוקים. בטח בתור מניקות למרחקים ארוכים כמונו.

"כל התוצאות שלנו מלוות בהסברים והמלצות שנכתבו בחלקם עם רופאים ובחלקם עם יועצת הנקה מדהימה שעובדת איתנו, שרון ברנסבורג צברי, שהיא גם דוקטור לביוכימיה וגם יועצת הנקה מוסמכת ואמא לארבעה בנים. התזונאית הקלינית הסופר-מקצועית ומנוסה שלנו היא נורית קליפר, אמא לשלוש בנות, ואיתה אנחנו בונות את המלצות התזונה שקשורות למשל ברכיבי תזונה שרמתם בחלב מושפעת מתזונה ובטיפול בקנדידה.

מבחינת תבחין לכניסת חלב – התוצאות מלוות בהסברים ובהמלצות שנכתבו על-ידי יועצת הנקה מוסמכת. במקרה ומתקבל ערך "גבוה" צריך להמשיך להניק כמה שיותר, לקרוא את ההמלצות שלנו להנקה נכונה, ובמקביל להתייעץ עם יועצת הנקה בהקדם האפשרי. לפעמים זיהוי מוקדם של הצורך במעורבות יועצת הנקה יכול ממש להציל את ההנקה.

מבחינת דלקת שד – התרבית מאפשרת זיהוי של מחולל הדלקת, וכולל בדיקת רגישות לאנטיביוטיקה, שעוזרת לרופא לבחור את הטיפול הנכון. במקרה וזוהתה קנדידה, הרופא עשוי לבחור בטיפול במשחה או בכדורים אנטי פטרייתיים. בכל מקרה בזמן דלקת שד רצוי להניק מהשד הכואב, וכמה שיותר, הנקה והעברת חלב חשובה מאד להחלמה מהירה מדלקת. כמובן שהתוצאות מלוות בהמלצות לניהול ומניעה של מצבי דלקת שנכתבו ביחד עם דוקטור מירה לייבוביץ, היום רופאה בכירה בבית חולים מעייני הישועה, מהרופאות הבודדות בארץ שהיא גם יועצת הנקה וגם מניקה מנוסה ואמא לחמישה.

מבחינת דירוג ההיגיינה – גם אם דוגמת החלב קיבלה את הדירוג 4 (הדירוג שמעיד על צורך בשיפור משמעותי בתנאי ההיגיינה), זה לא מעיד על זה שהיא לא יכולה להשתמש בחלב הזה. כל עוד חלב אם אינו מריח ונטעם מקולקל הוא נחשב בטוח לשימוש עבור תינוק שנולד במועד. אבל במקרה כזה אנחנו ממליצים לאמא לעשות "נקיון פסח" משמעותי במשאבה ובאזורים במטבח שבאים במגע עם המשאבה וכלי האכסון, ולנקות טוב את המשאבה ולעשות לה סטריליזציה לשפר את התנאים שבהם היא שומרת חלב, כיוון שחלב עם דירוג הגיינה נמוך יתקלקל יותר מהר, יתקשה לשמור על הרכיבים החיסונים והביואקטיביים לאורך זמן. ולמשל דוחים מנות כאלה בבנקי חלב בעולם.

ואגב בנק חלב אם, אנחנו גם פועלות באופן עצמאי להקמה של בנק חלב אם מבוקר ומפוקח.

האם יש סיכוי שנראה את הבדיקה הזו כחלק מסל הבריאות בעתיד?
אנחנו בטוחות שכן, אם עוד שנתיים או עוד 10 שנים? קשה לדעת.

מיימילק – לכל הפרטים לחצי כאן.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960