יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

מה גורם לדלקות אוזניים אצל תינוקות, ואיך מטפלים בהן?

75 אחוז מהילדים סובלים מדלקות אוזניים. מה גורם לדלקת? איך רצוי לטפל בה? ומדוע יש תינוקות שסובלים ממנה יותר? מדריך מקצועי שאתם חייבים לקרוא

דלקת אוזניים היא תופעה שכיחה בקרב תינוקות ופעוטות, והיא כואבת גם בחורף וגם בקיץ. 10 אחוזים מכלל האשפוזים בקיץ במחלקות הילדים בבתי החולים הם בגלל דלקות אוזניים. 75 אחוז מהילדים (עד גיל 12) סובלים מכאבי אוזניים: מדלקות והצטברות נוזלים שגורמת לירידה בשמיעה ועד הזדקקות לטיפול כירורגי כמו ניקוב עור התוף וניתוח כפתורים. שוחחנו עם ד"ר אבנר ברקוביץ, מנהל מחלקת אא"ג בקריית בריאות זבולון, שירותי בריאות כללית, על כל מה שרציתם לדעת על דלקות אוזניים בקרב ילדים.

מהם המאפיינים של דלקת אוזניים?
"חוסר מנוחה, בעיקר בלילה, חום גבוה, רגישות למגע באוזן המודלקת, הפעוט מרבה לגעת באוזן המודלקת, הפרשות מהאוזן, לעתים עם ריח רע. במקרים חמורים יופיעו אודם ונפיחות מאחורי האפרכסת, אפרכסת 'עומדת' ('מסטואידיטידס'). דלקת האוזניים בפעוטות מלווה לרוב גם בנזלת, בכאבי בטן ובשלשולים. דלקת באוזן התיכונה שכיחה בקרב תינוקות ופעוטות, דלקת באוזן החיצונית שכיחה בקרב ילדים גדולים יותר ומבוגרים. אגב, מקור הכאב באוזן יכול להיות גם בבקיעת שיניים או דלקת בגרון".


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


מה גורם לדלקת?
"דלקת אוזניים נגרמת על ידי וירוס או חיידק שהתינוק נדבק בהם והם משפיעים גם על האוזן. מוגלה מצטברת באוזן התיכונה שמאחורי עור התוף גורמת ללחץ ולכאב באוזן. כשהמוגלה מתנקזת החוצה דרך תעלת השמע החיצונית, הכאב פוחת".

מדוע תינוקות מסוימים סובלים יותר מאחרים מדלקות באוזניים?
"מחקרים מלמדים כי תינוקות יונקים עמידים יותר בפני דלקות אוזניים לעומת תינוקות שאינם יונקים. תינוקות החשופים לעישון פסיבי רגישים יותר ותינוקות השוהים במעונות, שנדבקים מתינוקות אחרים".

מהן הסיבות לדלקות חוזרות?
"דלקות חוזרות בגלל טיפול לא מתאים שניתן לתינוק בדלקת הראשונה. בשל מערכת חיסונית 'חלשה' יותר, או מבנה וזווית תעלת אוסטכיוס (המחברת בין לוע האף לאוזן התיכונה), שתפקידה לאוורר את האוזן התיכונה".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מדוע יש הפרשות מהאוזן?
"הפרשה מהאוזן יכולה להיות 'תמימה'. כלומר, בגלל שעווה שנוצרת בתעלת השמע החיצונית ומופרשת החוצה. הפרשה עכורה עם ריח רע מעידה על דלקת. במקרה כזה יש להישמר מפני כניסת מים לאוזנו של התינוק. סביר להניח שמדובר בנקב בעור התוף ואסור להרטיב את האוזן. המצב מצריך פנייה לרופא. אם אין אפשרות להגיע מיידית עם התינוק לרופא, אפשר להזליף מי חמצן 3% לאוזן, מה ש'ישאב' את המוגלה החוצה".

נוזלים באוזן – למה ומה עושים?
"עקב מחלה ויראלית או חיידקית, נזלת או בגלל הגדלת רקמת שקד שלישי (אדנואיד), תיסתם תעלת האוסטכיוס. בשל כך יצטברו נוזלים באוזן התיכונה, והילד יסבול מירידה בשמיעה. הימצאות נוזלים באוזן התיכונה נמשכת כמה שבועות לאחר ריפוי הדלקת. לרוב הנוזלים נספגים והשמיעה חוזרת לקדמותה. אם לא יש צורך לטפל בייבוש הנוזלים שפוגעים באיכות השמיעה".

אז כיצד מטפלים?
" באמצעות תרופות אנטי-היסטמיניות לייבוש הנזלת. ספריי לאף המכיל סטרואידים – מעל גיל שנתיים (יש רופאים שמטפלים בטיפות עם סטרואידים). אם הטיפול התרופתי אינו מועיל, נשקלת התערבות ניתוחית. מדובר בהחדרת צינוריות אוורור לאוזניים (ניתוח כפתורים). לעתים יש צורך גם בכריתת שקד שלישי. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית. במקרים גבוליים מבצעים ניקור של עור התוף כדי לנקז את הנוזלים מהאוזן התיכונה".

מתי מטפלים באנטיביוטיקה?
"המחקר והניסיון הקליני מלמדים שאין צורך בטיפול אנטיביוטי בשעות הראשונות של הדלקת, שמתחילה, לרוב, כדלקת ויראלית. לעיתים קרובות היא 'חולפת' מעצמה. יותר מיממה יש לטפל בדלקת באנטיביוטיקה למניעת סיבוכים וסבל. להורים שאינם רוצים להלעיט באנטיביוטיקה את הילד הסובל מדלקות חוזרות – אפשר לנסות טיפול אלטרנטיבי בפיקוח. המלצתי להורים: לא להתנגד לטיפול הקונבנציונלי, אם יש בו צורך".

למה ומתי עושים ניקור בעור התוף?
"תינוקות עד גיל שלושה חודשים שמאובחנים על ידי רופא אא"ג כסובלים מדלקת חריפה באוזן תיכונה נזקקים לניקור עוף התוף כדי לנקז את המוגלה ולמנוע סיבוכים. הטיפול מבוצע במרפאה או בחדר מיון. בעת הניקור נהוג לקחת תרבית כדי לזהות את החיידק הגורם לדלקת ולהתאים לתינוק טיפול אנטיביוטי. הנקב בעור התוף ייסגר כעבור 48-72 שעות. גם כשיש ספק באשר לגורם בירידה בשמיעה, מבוצע ניקור בעור התוף כדי לבדוק אם מקורה בנוזלים באוזניים או בשל פגיעה בעצב השמיעה".

מה עם טיפול הומיאופתי?
"טיפול הומיאופתי בדלקות אוזניים חוזרות בקרב פעוטות וילדים יעיל בכ-80 אחוז ממקרי הדלקת", אומר ד"ר יעקב פריד D.M רופא הומיאופת בבית החולים שיבא תל השומר: "הטיפול האנטיביוטי בדלקות אוזניים חוזרות רק מקצר את תקופת המחלה אך אינו מרפא את נטייתו של הילד לפתח דלקות חוזרות. בנוסף, מעת לעת צריך להעלות את מינון האנטיביוטיקה או לרשום לילד אנטיביוטיקה חזקה יותר, דבר המחליש את המערכת החיסונית שלו ומאפשר לחיידקים ולווירוסים מסוגים שונים לפתח בגוף דלקות חוזרות ואף להזדקק לניתוח כפתורים.

"מדובר בטיפול אינדיבידואלי ששם את הדגש על טבע הילד. בהתאם לתמונת הסימפטומים ולמאפייני חייו של הילד כפי שאובחנו, מותאם לו אישית התכשיר ההומיאופתי. במהלך האבחון בודק ההומיאופת את האופן שבו מתבטאת המחלה אצל הילד, באיזו תדירות חוזרת הדלקת, באיזו אוזן, מה עוצמת הכאב, רמת החיוניות, גובה החום ועוד.

"ההומיאופת מזהה מה גורם להחמרה או להטבה של המצב (תנאים של יום או לילה, קור או חום, תנועה או מנוחה), בוחן את תכונותיו, העדפותיו והרגליו של הילד, והקשר בין אירועים משמעותיים בחייו להתפרצות הדלקת. בהתאם לכך מתאים לילד את הרמדי המתאימה לו באופן אישי. הרמדי מבוססת על חומרים מהטבע ובטוחה לשימוש".


אזהרה: בריכות השחייה משמשות מצע גידול לחיידקים העלולים לגרום לדלקות אוזניים

בחופשת הקיץ הארוכה לא נמנע מהילדים לרחוץ בבריכה או בים מחשש מדלקות אוזניים. ובכל זאת, כשאתם עם הקטנים בבריכה, חשוב שתדעו עוד כמה דברים: "בריכות השחייה משמשות מצע גידול לחיידקים ופטריות, מאחר שאין בכמות הכלור כדי לחסל את כל החיידקים במים", אומר ד"ר זיו בר, מנהל מערך הרפואה בקופת חולים מאוחדת. "מי בריכה מזוהמים בחיידקים העלולים לגרום לדלקת באוזן חיצונית. גם אדי הכלור הנשאפים לתוך חלל האף, יחד עם המים, גורמים לגירוי וצריבה של הרירית. הרירית מתנפחת וחוסמת את תעלת הניקוז והאוסטכיוס. היעדר ניקוז מאפשר לחיידקים באזור להתרבות ולגרום לדלקת שנקראת Swimmer’s Ear".

כתבות נוספות של הורים וילדים:

המדריך השלם להריון בזמן הקיץ
אומרים שהיו פה הריוניות שמחות לפני שנולדתי
כמה חם: כך תגנו על התינוק בקיץ
"אמא, התינוק יותר חמוד ממני"

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180