יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

טרנד חדש: יותר ויותר הורים מתכננים ללדת ביום ההולדת של אחד מבני המשפחה

בבתי החולים לא מתרגשים: אם מדובר בניתוח קיסרי ויש אפשרות לגמישות – אנחנו נעתרים

מה הסיכוי שתביאי לעולם ילד ביום שבו חל יום ההולדת שלך, או של בן זוגך, ואולי של אחד מילדייך? אמנם אין נתונים סטטיסטיים המלמדים על התופעה, אבל מתברר שזה קורה הרבה יותר מששיערתם.

משאל שערכתי באתרי אמהות הניב סיפורים מרגשים רבים על לידות שחלו ביום ההולדת של האם או של אחד מבני המשפחה. היו ש"קיבלו את המתנה" בלידה ספונטנית, אחרות בניתוח קיסרי, וחלקן אף ילדו בניתוח קיסרי שתוזמן לתאריך החגיגי.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


באותו יום, אבל בהפרש של שלוש שנים זה מזה, נולדו שני בניה של אילנה צ'רניאבסקי מרחובות. דורון הבכור נולד ב-24.5.2011 ואחיו הצעיר רייאן נולד ב-24.5.2014. "שתי הלידות היו קשות. בלידה של דורון הצירים נמשכו 12 שעות והיא הסתיימה בלידת ואקום. בלידה של רייאן הייתה לי ירידת מים ולכן עשו לי זירוז והוא נולד בול ביום ההולדת שלוש של אחיו הבכור. אגב, שניהם הקדימו ונולדו בשבוע ה-39. למען האמת, לא רציתי שייוולדו באותו יום, קיוויתי שלכל ילד יהיה יום מיוחד משלו".

בחודש שעבר הסטנדאפיסט נדב אבוקסיס פרסם בעמוד הפייסבוק שלו את ההודעה המשמחת: "היום, ח' באב, בדיוק לפני שלוש שנים נולדה לי ולמירה, שירה. חשבנו על מתנה לילדה, ולא יכולנו לבקש משהו טוב מזה. אח. ברוך הבא, מתוק קטן". לידתו של האח של שירה ביום ההולדת שלה הייתה בניתוח קיסרי.

נדב אבוקסיס
נדב אבוקסיס

גם עוז-ישראל, הבן של נאוה תנעמי, נולד בניתוח קיסרי ב-14.4.2011, בדיוק לכבוד יום הולדתה. "אמנם לא הייתי אמורה ללדת בניתוח קיסרי אבל בעקבות בעיה שאובחנה במי השפיר הרופאים המליצו על ניתוח קיסרי", היא מספרת. בתחילה נקבע התאריך לניתוח ל-6 באפריל, אבל נאוה ביקשה להמתין עוד קצת כדי שבנה היחיד ייוולד ביום ההולדת שלה. וכך היה "כיף גדול לקבל את המתנה היקרה ביותר בעולם, לכבוד יום ההולדת שלי", היא אומרת בהתרגשות. "מאז שיש לי את עוז, שאין מה שישתווה אליו, כבר לא מעניין אותי לחגוג לעצמי יום הולדת. אני חוזרת ואומרת לו שהוא המתנה הכי יפה שאני מקבלת בכל שנה ליום הולדתי".

והם לא לבד. הבן הבכור של ענבר נולד, בלידה ספונטנית, ביום הולדתה. "קיבלתי מתנה לכל החיים", היא אומרת, "לכן תכננו שגם הבן השני ייוולד ביום ההולדת שלנו. אבל הוא הקדים ונולד שבועיים לפני התאריך. גם בעלי נולד באותו חודש, כך שפברואר הוא חודש הולדת משפחתי".

"שתי הבנות שלי נולדו באותו תאריך אבל בהפרש של שלוש שנים זו מזו", מגלה נועה. "הבת שלי נולדה ביום הולדתי, ובאותו בית חולים שבו אני נולדתי לפני 27 שנה", מספרת מיטל. בהמלצת המיילדת בחדר הלידה, אלין הצליחה להתאפק כרבע שעה ובנה נולד היישר ליום החדש, שהוא יום ההולדת שלה שהפך ליום הולדת משותף לאם ולבנה. ימית ילדה את התאומות שלה ביום הולדתה ואחת מהן אף הגיחה לעולם בדיוק בשעה שבה היא נולדה. ביום הולדתה ה-24 של אושרת נולד בנה. "הזירוזים לא עבדו, לבסוף הילד נולד בניתוח קיסרי ומאז אין לי יום הולדת", היא אומרת.

זה לא היה מתוכנן. אבל הבן של חן נולד ספונטנית ביום הולדתה – גם העברי וגם הלועזי. הבת נולדה בניתוח קיסרי מתוכנן בדיוק ליום הולדתו של האב. "הציעו לי לבחור את תאריך הניתוח באחד משלושה תאריכים. מובן שבחרתי בתאריך יום ההולדת של בעלי", היא מספרת.

"יש הרבה תאריכים מבוקשים ליום הלידה, ובהם, כמובן, גם ימי הולדת של האם או אחד מבני המשפחה, אבל אנחנו לא עושים לאשה זירוז, סתם ככה", אומר פרופ' אייל שיינר, סגן מנהל המרכז הרפואי סורוקה ומנהל מחלקת נשים ויולדות ב'.

נאווה תנעמי עם בנה עוז ישראל
נאווה תנעמי עם בנה עוז ישראל

מתי זה מתאפשר?
"במקרים שבהם נקבע שאשה תלד בניתוח קיסרי, אלקטיבי, שמתוכנן רק לאחר שבוע 38 להיריון. אז אפשר 'לשחק' בטווח של תאריכים. אז כן, יש נשים שמבקשות לקבוע את הניתוח ליום ההולדת שלהן, או של בן הזוג או של ילדים גדולים יותר. וכאמור, אם זה מסתדר מבחינת זמן הלידה, אנחנו נעתרים".

כלומר, לא מבצעים ניתוח קיסרי בגלל בקשת האשה?
"ניתוח קיסרי ללא התוויה רפואית, ולפי בקשת האשה, נערך במקרים בודדים ואז האשה צריכה לעבור ועדה לאישור. אם ניתן האישור והתאריך המבוקש נופל בשבועות 38-40 להיריון, אז אנחנו גמישים ונעתרים לבקשת היולדת".

אתה לא מתלהב מיום הולדת כפול?
"16 אחוז מהלידות בארץ הן לידות בניתוח קיסרי. ההעדפה שלי ושל הצוות הרפואי היא שהלידות יהיו בדרך הטבעית, שהרי יש סכנות וסיבוכים בניתוח קיסרי, שכרוך בהרדמה, וידוע שהדימום רב יותר מלידה וגינלית וגם משך ההחלמה ממושך יותר. אבל כשיש מצבים המחייבים ניתוח קיסרי כמו נשים עם היסטוריה של ניתוחים קיסריים, או שליית פתח, או בגלל לידה טראומטית קודמת, אז הניתוח יתקיים.

"הבקשות ללידות ביום הולדת או באירוע משפחתי אחר קצת משעשעות אותנו. ואחרי הלידה אנחנו נענים כמובן לבקשות להצטלם, שתהיה תמונה למזכרת של האם, התינוק והמנתח. אני חושב שלא צריך לאחד תאריכים ושמחות. עדיף לחגוג לכל אחד בנפרד, ככה ירבו השמחות".

בעולם התופעה נפוצה יותר?
"במדינות מסוימות התופעה נרחבת יותר. בארצות הברית, לדוגמה, מספר הניתוחים הקיסריים בעליה ומגיע ל-30 אחוז מהלידות. אלא ששם הרפואה היא פרטית, לא ציבורית. את הלידות מבצעים רופאים ולא מיילדות כנהוג אצלנו. כך שרופאים רבים מעדיפים ליילד בניתוח קיסרי מוזמן ולא לחכות ללידה רגילה שתימשך שעות ארוכות, ויחד עם היולדת הם קובעים את הטיימיניג ללידה, כולל בקשות ללדת בתאריכים חשובים כמו ימי הולדת".

כתבות נוספות של הורים וילדים:

בלונים עלולים לגרום למוות
כך נראות מסיבות יום הולדת של ילדי הסלב
יום הולדת או יום יולדת: למי מגיע לחגוג?
במקום להוציא אלפי שקלים על יום הולדת לילד

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180