יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות 0-3, 3-6, 6-12, הנקה
הנקה

זמנים בהנקה: כמה, איך, מתי ולמה?

כמה זמן צריך תינוק לינוק? כל כמה זמן צריך להציע? האם ינק מספיק? אלו שאלות שחוזרות על עצמן כמעט מכל אמא שאני מטפלת בה או משוחחת אתה. אז רכזתי לכן את כל התשובות לשאלות אלו, וכן, דרך ופרספקטיבה מעניינת להסתכל על ההנקה ביחס לנושא הזמן.

אורך ההנקה
לא ממש חשוב כמה זמן תינוק יונק. יש תינוקות שהם fast feeders, ויש slow feeders, כלומר יש תינוקות שיעבירו הרבה חלב בבת אחת ובמהירות, ויש תינוקות שיצטרכו יותר זמן על השד כדי להעביר את אותה כמות חלב. ולכן לא נתייחס לאורך ההנקה בהכרח כמדד לאפקטיביות ההנקה. כמו כן, חשוב לדעת שככל שהתינוקות גדלים הם הופכים לרוב ליעילים יותר ולכן הארוחות מתקצרות.

הנקה בתחילת הדרך לעומת ההמשך
תינוקות קטנים זקוקים להרבה האכלות, עד שהקיבה גדלה קצת ויכולה לשאת כמות גדולה יותר של חלב. טבעי שבימים הראשונים תינוק יעביר כמויות קטנות יותר ועל כן יבלה זמן רב יותר בהנקות. חשוב לציין שבתקופה הראשונית, כחודש ימים, תינוקות יונקים הרבה וכך מבססים את פוטנציאל החלב של האם. וזה אחד הדברים החשובים ביותר! אם האם תציע הרבה, יווצר הרבה חלב.

איך זה נראה?
בהתחלה, תינוקות אוכלים ארוחות מרובות, ולכן מומלץ לתת לפי דרישה, בלי קשר לזמן שעבר מארוחה קודמת. מאחר ולתינוקות אין תחושת זמן, אין טעם לרווח בין הנקות, ואם "מושכים" את התינוק, זה מכניס לחץ והדברים עובדים פחות טוב.

ככל שהתינוק יגדל, ויוכל להכיל יותר חלב בקיבה, הארוחות יסתדרו ותחושי שיש שיפור.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

מכאן, שנושא הזמן בהנקה ,הוא מאד דינאמי, תלוי בגיל התינוק, בכמויות החלב שהאם מייצרת וגם ביכולת התינוק לעבוד באופן יעיל. זמן, הוא למעשה מדד לא מאד רלבנטי בהנקה. רלבנטי יותר להסתכל על התינוק. לחוש אותו, לראות אם פעיל במהלך ההנקה או רדום, לחוש האם הוא שבע רצון אחרי ארוחה, במרבית המקרים מומלץ להציע שני צדדים לפחות, לעקוב אחרי יציאות ומשקל (פירוט בהמשך) , ולעקוב אחרי התנהגות התינוק.

הנה כמה מדדים שיכולים לתת מידע חשוב נוסף:

1. מספר ארוחות נע בין 8-12 במהלך יממה שלמה (24 שעות).

2. היציאות זה מדד מצוין:
מיממה 3 הקקי יהפוך לירוק/ חום.
יממה 4/5 ייהפך לצהוב ונצפה ל 3 יציאות גדולות לפחות. (עד גיל 6 שבועות, לאחר מכן תינוק יכול לעשות גם יציאה אחת לכמה ימים כל עוד מדובר בהנקה מלאה).

3. עליה במשקל: נצפה שהתינוק יחור למשקל לידה עד גיל שבועיים.
מגיל שבועיים – 4 חודשים- עליה של כ 200 גרם לשבוע.
מגיל 4-6 חודשים 92-126 לשבוע.
מגיל 6 חודשים והלאה 50-80 לשבוע.

אז מה חשוב עבורך ועבור התינוק?
שיהיה לכם טוב יחד
שההנקה תזרום טוב, ללא כאבים, פצעים.
שהתינוק יעלה במשקל
שתציעי לו ככל שירצה וכך תבססי את כמות החלב שלך
והכי חשוב: תסמכי על התינוק, לרוב הוא יודע מה לעשות.
במידה ואת מרגישה שהדברים זורמים פחות טוב ממה שהיית רוצה, או שהדברים מעלה אינם מתקיימים, מזמינה אותך לא לחכות, ולהתייעץ.

אריאלה לוי היא יועצת הנקה מוסמכת, ומנחת קבוצות הנקה לאימהות לאחר לידה בתל מונד ובכפר סבא. לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.


כתבות נוספות של אריאלה לוי:
גזים אצל תינוקות: האם יש דבר כזה?

הנקה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180