יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

זהירות, שעלת: עלייה במספר החולים בארץ

18 תינוקות מתחת לגיל שנה, תשעה מהם בני פחות משלושה חודשים, הובהלו לאחרונה למיון בבית החולים הדסה ואובחנו כחולים בשעלת. "מדובר בנתון לא שגרתי ומדאיג. אין לי ספק שהעלייה הדרמטית במספר החולים היא תוצאה של ירידה במתן חיסונים לתינוקות נגד שעלת", אומר פרופ' איתן כרם, ראש אגף הילדים במרכז הרפואי הדסה. "שעלת נחשבת לאחת המחלות המסוכנות בעולם, בוודאי כשמדובר בתינוקות כה רכים. לבד מסיבוכים העלולים לגרום לתמותה, היא גורמת לתופעות קשות כמו דימומים במוח, קרע בסרעפת, פרכוסים, דימום במערכת העיכול ושבירת צלעות", אומר פרופ' כרם.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


התינוקת שהובהלו למיון סבלו מהתקפי שיעול קשים ומקשיי נשימה. לדברי פרופ' כרם, בשלב שבו סימני המחלה אינם ברורים דיים, התינוק סובל מנזלת ומשיעול קשים, שלפעמים אינם מאובחנים כנשאי חיידק השעלת, אלא כמי שחולים במחלה ויראלית. אבל עד מהרה הטעות מתבררת, כשמופיעים התקפי שיעול קשים שגורמים לעתים להקאה ולכיחלון. בין התקף שיעול אחד למשנהו התינוק אינו נראה חולה, מה שעלול להטעות", הוא מוסיף.

איך מטפלים?
"מיד עם האבחון הילד מאושפז בבידוד ולמשך כמה שבועות מקבל אנטיביוטיקה לווריד. הטיפול יכול להיות יעיל אם הוא ניתן מיידית, סמוך לתחילת המחלה. אלא שבשלב הקריטי הזה רוב התינוקות עדיין לא מאובחנים. הטיפול בשלב מאוחר יותר מונע את הפצת החיידק בקרב בני המשפחה והסביבה".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

כיום מחסנים תינוקות נגד שעלת בסדרה בת ארבע מנות: בגילים חודשיים, ארבעה חודשים, שישה חודשים ושנה. החסינות נגד שעלת מתפתחת בהדרגה. תינוקות עד גיל שלושה חודשים בערך אינם מוגנים מפני שעלת באופן מוחלט. נשים המתחסנות בהיריון מגנות על התינוק מפני הידבקות במחלות בחודשי חייו הראשונים.


נשים הרות נקראות להתחסן נגד שעלת בשבועות ה-27-36

בחודשים האחרונים חלה עלייה בתחלואה בשעלת, ובעקבות כך יצא משרד הבריאות בקריאה גם לנשים בהיריון להתחסן נגד המחלה, מה גם שבחודש ינואר 2015 החיסון נכנס לסל הבריאות.

השעלת היא מחלה זיהומית של דרכי הנשימה הנגרמת על ידי החיידק בורדטלה(Bordetella). המחלה מתאפיינת בסדרה של שיעולים התקפיים, המסתיימים בשאיפה קולנית. ואולם מאחר שתינוקות יכולים לקבל את מנת החיסון הראשונה רק בגיל חודשיים נקראות נשים הרות להתחסן בשבועות שבין ה-27-36 להריונן, שכן בתקופה זו יכולה האם לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ומרבית ולהעבירם דרך השליה לעובר, וכך להגן עליו מפני שעלת, תוך שהיא מגנה על עצמה מפני הידבקות במחלה. יש לציין כי החיסון ניתן בתרכיב משולב המכיל גם חיסון נגד טטנוס ודפתריה ושמו Tdap.

למה החיסון משולב?
"לא קיים תרכיב חיסון המכיל חיסון נגד שעלת בלבד, אלא שהוא נמצא בתרכיב המכיל גם חיסון נגד טטנוס ודיפתריה. החיסון נגד טטנוס והחיסון נגד דיפתריה ניתנים כשגרה ובבטחה לנשים הרות כבר שנים רבות. מחקרים הראו כי חיסונים נגד טטנוס ודיפתריה אינם גורמים למומים מולדים".

על פי הנחיית משרד הבריאות מומלץ לקבל את החיסון בכל היריון, כדי להבטיח העברה דרך השליה של כמות מספקת של הנוגדנים להגנה על התינוק כך שיהיה מחוסן מפני המחלה בארבעת חודשי חייו הראשונים. לאחר קבלת החיסון האמא עצמה מוגנה מפני שעלת למשך כמה שנים, אבל רמת הנוגדנים יורדת באופן משמעותי מרגע קבלת החיסון ובמשך כמה חודשים ואינה מספיקה להגן על העובר מפני שעלת בהיריון הבא של האם".

אזהרה
שעלת נחשבת לאחת המחלות המסוכנות בעולם: היא גורמת לתופעות קשות כמו דימומים במוח, קרע בסרעפת, פרכוסים, דימום במערכת העיכול ושבירת צלעות.

כתבות נוספות של הורים וילדים:
למה ויטמין K חשוב לתינוק שרק נולד?

האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
האם חתולים מסוכנים לתינוקות?
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט